Oei, een vluchtvertraging! Dat is nooit leuk. Je zit vast op de luchthaven, je vakantie of zakenreis loopt vertraging op en je begint je misschien al zorgen te maken over de extra kosten. Maar wist je dat je recht hebt op een vergoeding bij een flinke vertraging? En dan gaat het niet alleen om een paar euro, maar wellicht om een flinke maaltijdvergoeding! Laten we eens kijken hoe je die claimt.
Wat is mijn recht bij een vluchtvertraging?
De Europese wetgeving beschermt je als passagier bij vluchtvertragingen. De regels zijn helder: een flinke vertraging geeft je recht op compensatie. Maar wat is precies een flinke vertraging? En wat voor compensatie kun je verwachten? Dat hangt af van de duur van de vertraging en de afstand van jouw vlucht.
Hoe lang moet mijn vlucht vertraagd zijn?
Voor vluchten binnen de Europese Unie (en vluchten *vanuit* de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij) geldt een vertraging van minimaal drie uur als recht op compensatie. Voor vluchten *vanuit* de EU met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij gelden dezelfde regels, mits de vertraging plaatsvindt op een EU-luchthaven. Denk hierbij aan een vertraging van meer dan 3 uur bij aankomst. Let op, hoe je dit meldt aan je reisverzekering is belangrijk, lees hier meer.
VIDEO: VLUCHT GEANNULEERD of UITGESTELD? Laat je niet naaien! | Compensatierechten voor vluchtvertragingen die u MOET kennen
Interessant aanbod
Bekijk het actuele reisaanbod van TUI & Sunweb en ontdek je volgende reisbestemming
Welke compensatie krijg ik?
Bij een vertraging van drie uur of meer, heb je recht op een vergoeding. De hoogte daarvan hangt af van de afstand van je vlucht:
- Tot 1500 kilometer: €250
- 1500 tot 3500 kilometer: €400
- Meer dan 3500 kilometer: €600
Deze vergoeding is *bovenop* andere voorzieningen die de luchtvaartmaatschappij je moet bieden. Denk hierbij aan een maaltijdvergoeding, de mogelijkheid om te bellen, en, bij overnachting, een hotelkamer. Dit is een extra vergoeding, los van de vergoeding die je krijgt voor de vlucht zelf. Het is dus belangrijk om het verschil te kennen tussen een hotelvergoeding en een maaltijdvergoeding bij vertraagde vlucht.
Hoe claim ik mijn maaltijdvergoeding?
Je hebt recht op maaltijden en drankjes bij een lange vertraging, vaak al na een paar uur wachten. De luchtvaartmaatschappij is hier verantwoordelijk voor. Vraag vriendelijk maar duidelijk naar je recht op een maaltijdvergoeding. Heb je geen maaltijd gekregen? Bewaar dan jouw instapkaart en eventuele andere bewijsstukken, zoals foto’s van de vertrekborden. Dit is handig bij het indienen van een klacht.
Nuttige verwijzingen
Hier zijn enkele informatieve links speciaal over Vluchtvertraagd? Maaltijdvergoeding claimen!.
- Vlucht vertraagd? U heeft mogelijk recht op een vergoeding
- Heeft u last van vlucht vertraging? Claim uw vergoeding!
Wat moet ik doen als de luchtvaartmaatschappij mijn verzoek weigert?
Weigert de luchtvaartmaatschappij je vergoeding, dan kun je een officiële klacht indienen. Veel maatschappijen hebben een klachtenprocedure online. Volg die procedure nauwkeurig. Bespreek alle details en vermeld jouw argumenten bondig. Als het probleem dan nog steeds niet is opgelost, kun je je wenden tot de nationale instantie voor luchtvaart. Je kunt online zoeken naar “luchtvaartklachten” en jouw land om de juiste autoriteit te vinden.
Wat als mijn vlucht geannuleerd is?
Bij annulering van een vlucht gelden andere regels, maar ook dan heb je recht op compensatie. Ook hier is de afstand van de vlucht bepalend voor de hoogte van de vergoeding. De regels omtrent annulering en vertraging zijn wettelijk vastgelegd, dus je hebt zeker recht op vergoeding bij ernstige vertraging en/of annulering.
Welke documenten heb ik nodig voor mijn claim?
Verzamel zorgvuldig alle bewijsstukken: jouw ticket, de instapkaart, foto’s van de vertraagde vlucht, en eventuele communicatie met de luchtvaartmaatschappij (e-mails, screenshots). Een duidelijke en goed gedocumenteerde claim vergroot de kans op een snelle en succesvolle afhandeling.
Veelgestelde vragen
Wat als ik mijn vlucht heb gemist door een vertraging van een eerdere vlucht?
Ook dan heb je recht op compensatie, mits de vertraging van de eerste vlucht onder jouw controle lag.
Gelden deze regels ook voor binnenlandse vluchten?
Nee, de Europese verordening geldt hoofdzakelijk voor vluchten binnen de EU en vluchten van en naar de EU. Voor binnenlandse vluchten gelden mogelijk andere regels.
Hoeveel tijd heb ik om een claim in te dienen?
Dit verschilt per luchtvaartmaatschappij en land, maar over het algemeen heb je enkele maanden de tijd. Check de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij.
Kan ik een advocaat inschakelen?
Ja, je kunt altijd juridisch advies inwinnen, maar dit is vaak niet noodzakelijk. Een duidelijke en goed onderbouwde claim heeft vaak al voldoende resultaat. Voor meer informatie over de benodigde dekking voor buitenland, zie onze buitenlandverzekering.
Wat als ik mijn bagage niet heb ontvangen na de vluchtvertraging?
De regels voor verloren of vertraagde bagage zijn anders dan die voor vluchtvertraging. Informatie hierover vind je meestal op de website van de luchtvaartmaatschappij.